Friday 5 January 2018

Sedih rasa hati bila anak syurga dimarah dan dipukul semasa bermain di playground

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Tak pernah rasa macam ni sebelum ni... sedih sangat bila anak syurga kami kena marah dan dipukul depan mata kami sendiri. Allahu... takde ke perasaan manusia tersebut sehingga sanggup nak memukul seorang budak yang hanya melakukan kesilapan kecil. Apa yang Naim lakukan bukannya disengajakan, dia sendiri tidak faham "bahaya". Apa salahnya jika menegur dengan cara yang baik. Bukannya dengan menjerit dan memukul sehingga didengari dan dilihat oleh orang lain yang ada berhampiran dengan playground tersebut. Sungguh luluh rasa hati ini bila memandang muka anak syurga kami ketika itu yang ketakutan dan hendak menangis.

Ibu pujuk dan peluk naim lama2... kemudian belikan makanan kegemaran dia

Sayu hati bila pandang wajah anak syurga ni masa dia tengah makan. Memang sedih sangat dia. Ada juga mata lain yang masih memerhati  ketika kami makan.
Memang saya akui, perbuatan naim salah kerana menolak kanak2 tersebut ketika bermain. Sekiranya ibu kanak2 tersebut hendak tegur atau marah, silakan... tapi bukannya dengan cara demikian. Bukankah lumrah kanak2 bermain ada ketikanya akan jatuh, kemudian bangun semula dan sambung bermain. Sebelum ini pun, saya kuatkan semangat dan cekalkan hati untuk membawa naim keluar bermain di playground. Walaupun naim autisme, dia juga ada hak untuk bersosial sepertimana kanak2 yang lain. Bukannya dikurung sentiasa di rumah tanpa sebarang pendedahan kepada dunia luar. Ketika membawanya bermain di playground, kami memang sentiasa memerhatikan dan berada dekat dengannya kerana tidak mahu timbul sebarang masalah.

Bukan naim tidak pernah diejek, dipukul, dimarahi, dan ditolak oleh kanak2 lain semasa bermain di playground... semua itu dah menjadi lumrah bagi saya. Memang saya akan butakan mata dan pekakkan telinga kerana saya mahu naim kuat, tidak mudah mengalah dan berani berhadapan dengan dunia luar. Itu belum termasuk pandangan pelik dan kata2 hinaan yang dilemparkan kepada kami semasa berada di luar, terutamanya ketika berada di shopping mall. Hanya Allah yang tahu betapa kami sedih sebenarnya, namun semangat dan jiwa kami tak pernah lemah untuk lakukan yang terbaik buat anak kami.

Kejadian petang tadi di Mydin memang sangat menyentuh hati saya... walaupun dia tak tahu anak saya autisme dan ada kad oku, dia tetap tiada hak untuk menjerit dan memukul anak syurga saya sebegitu. Namun atas sifat perikemanusiaan, saya tetap berjumpanya dan meminta maaf di atas perbuatan anak saya dan kemudiannya menerangkan keadaan anak saya. Semoga kami terus kuat dan tabah untuk berhadapan dengan masyarakat di luar sana.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment